Crowdfunded Journalism

Piers Morgan and the "Dark Arts"

pguk10 French photo
pguk10 FrenchLondon
Piers Morgan and the "Dark Arts"
Piers Morgan denies knowing anything about the "dark arts" of illegal news-gathering while he was editor of the News of the World and the Daily Mirror. The evidence suggests otherwise ...

IN 2003 Piers Morgan claimed standards in the tabloid press had improved.

He told the Culture, Media and Sports select committee "...  I have never known standards to be higher than they are today."

"When I came into Fleet Street the atmosphere was pretty lawless, I would say, pretty lawless."

"As a young journalist on the Sun, for example, I was not really instructed how to behave, what to do." He added: "I could really act with impunity." 

It was all nonsense, of course. We now know that, even as he was praising his paper's high standards, the Daily Mirror was up to its neck in phone hacking. 

In May this year the paper, and the Sunday Mirror and the People, were ordered to pay massive damages of £1.2 million to just eight victims of hacking.

Six of them —  including actress Sadie Frost and footballer Paul Gascoigne — had been hacked by the Mirror while Morgan was editor.

In the same court hearing, the Mirror group admitted to receiving 13,000 invoices from private detectives worth more than £2.25 million between 2000 and 2007.

The judge noted the company acknowledged "that 'an unquantifiable but substantial' number ... is likely to have been to obtain private information that could not be obtained lawfully."

But no details were given of what the paper was up to.

This article — based on confidential documents — fills in some of the gaps ...

Whodunnit?

THE POLITICAL editor of the Sun — Tom Newton Dunn — has a secret.

He's been implicated in illegal news-gathering.

Documents show his involvement in a "dirty tricks" campaign against a Tory politician back in the early 2000s.

A private investigator with links to corrupt police officers was asked to carry out the operation.

But was it off his own bat — or did someone order him to do it?

At the time Newton Dunn was working for Piers Morgan at the Daily Mirror.

The new information comes from my investigation of Piers Morgan — A Pretty Despicable Man — the largest ever undertaken into the former tabloid editor.

The title is based on a comment made by Morgan himself — he once said you had to be a "fairly despicable" human being to edit the Mirror.

The politician targeted was Adrian Flook, Conservative MP for Taunton between 2001 and 2005. He now works for the Australian spin doctor Lynton Crosby — a political advisor to David Cameron. Flook knew nothing about the operation until I contacted him last year.

THE CURRENT political editor of the Sun was allegedly involved in the "dark arts" of illegal news-gathering when he worked for the Daily Mirror between 1998 and 2003. This undermines Morgan's insistence he knew nothing about phone hacking and other unlawful activities while he was editor. Photo: PA

The former MP was a member of the Commons Culture Media & Sport select committee when it investigated press invasion of personal privacy in 2003. Piers Morgan, Andy Coulson and Rebekah Brooks all gave evidence.

This was also the occasion when Rebekah Brooks made her famous admission that she had paid police for information. She didn't realise she was confessing to a crime...

Piers Morgan called it "dropping the tabloid baton". Was this an admission that Mirror reporters — like Newton Dunn — were also willing, indirectly, to pay police for information?

And was he also referring to his payment of a large sum of money for a confidential police file concerning Princess Diana back in 1994?

At the time, he was editor of the News of the World ...

The Hampshire hacker 

ONE DAY, early in 2001, a private detective based in Hampshire received a request from the Daily Mirror

The paper is making background checks on a Tory councillor in the London borough of Wandsworth called Adrian Flook. Flook is also the party's prospective parliamentary candidate for the Taunton constituency.

The private eye is Steve Whittamore. In the office of his home in New Milton, he reached for a red notebook — the "Red Book" — where he records work commissioned by the Daily Mirror and its sister papers the People and the Sunday Mirror.

Some of the paper's requests are straightforward and legal — the Mirror wants to know who's living at Flook's London home and at his base in Taunton.

But Whittamore's services also include a battery of unlawful activities.

These range from obtaining ex-directory numbers and detailed phone bills to "blagging" other personal information.

The most powerful are criminal record checks — known as CROs — made on the Police National Computer. The Mirror wants to know if Flook has a criminal record.

ADRIAN FLOOK did not know the Daily Mirror ordered an illegal criminal record check on him until I told him last year. Elected Tory MP for Taunton in 2001, he lost his seat in the 2005 General Election. Photo: PA

In the "Red Book" Whittamore notes the paper's order for a "CRO" and logs Flook's date of birth.

Only police — and a small number of other agencies — are allowed access to the Police National Computer (PNC).

Because it's a criminal offence to search the PNC without proper authorisation, CROs are the most expensive weapons in Whittamore's arsenal. They cost £500 each.

Whittamore also notes the name of his contact at the paper — a young journalist called Tom Newton Dunn. He's been with the Daily Mirror since 1998.

The Daily Mirror never published an article about Adrian Flook. "That's because I don't have a criminal record," Flook now says.

He adds: "I suspect the whole thing was part of a local 'dirty tricks' campaign designed to de-rail my campaign in Taunton."

In 2003 the Information Commissioner's Office (ICO) raided Whittamore's home as part of Operation Motorman.

When investigators discover Whittamore has also been paying police officers and civilians, they call in the Metropolitan Police who launch Operation Glade.

In 2005 Whittamore pleads guilty to breaching the Data Protection Act. Two of his associates — a former police detective and a civilian employee — also plead guilty to conspiracy to commit misconduct in public office.

They've been making unauthorised searches of the Police National Computer. All receive conditional discharges. 

Flook is one of thousands of individuals whose names turn up in Whittamore's files. The vast majority are never informed by the Metropolitan Police or the Information Commissioner's Office.

It will be thirteen years before Adrian Flook gets a call from me to say he's one of them ... 

Enter Channel 4

THE INVESTIGATION for this story began three years ago. 

Last year Channel 4 agreed to underwrite some of the research. It later dropped the project. 

But its funding allowed me to make some important discoveries.

In March last year I found an informant — codename "Trinity" — who provided information that the Mirror could have targeted Adrian Flook. 

"Trinity" suggested Flook's name might be found in Whittamore's "Red Book". After I spoke to the former MP, he then wrote to the Information Commissioner's Office asking if he featured in any of the records seized as part of Operation Motorman. 

In May 2014 Information Commissioner Christopher Graham replied. He enclosed a photocopy of an entry in Whittamore's notebook which confirmed Flook had been a target.

THE EXTRACT from Steve Whittamore's "Red Book" recording the operation against Adrian Flook. The first entry records the name of the journalist involved — "Tom Newton-Dunn", followed by the newspaper, in this case "D. M." = Daily Mirror. The "N" in the circle means the request is coming from news rather than features. No date is given but I believe it was in February 2001. Most of the searches ordered are legal — it's only in the last line that the request becomes potentially criminal in nature. It states "CRO [short for Criminal Record Check] for above — D.O.B 9 / 7 / 63". That date is Flook's birthday.

The section concerning the CRO check has a wavy black line written through it. 

There are several possible explanations for this. The Daily Mirror could have cancelled the request. Or it could mean Whittamore passed the request to his contacts in the police — and drew the line to remind himself he'd done so. 

Flook wrote to Metropolitan Police Commissioner Sir Bernard Hogan-Howe asking him to check if the Police National Computer check had actually taken place. Hogan-Howe passed the matter to the Met's Directorate of Professional Standards (DPS). 

In May last year Flook met Detective Superintendent Clive Stevens from the DPS. In June Stevens wrote to say: "It cannot be confirmed whether any checks, lawful or otherwise, were ever carried on your details." 

 (In a later letter he added:

"I have made enquiries ... with the Police National Computer Policy and Performance Unit and I regret to inform you that this information is not available for checks carried out in 2001.")

Stevens also addressed the question of why Flook was never informed he'd been a target of Steve Whittamore and the Daily Mirror"The workbooks seized from Stephen Whittamore contained several thousand entries," he explained.

"It would not have been practicable to trace and contact all the people that appeared in these workbooks."

"It seems that as you had not been specifically identified as a victim within the Operation Glade inquiry ... you were not informed by any of the investigating agencies involved ... your name had appeared as a person of interest to Stephen Whittamore."

"I hope that you can appreciate that whilst this is regrettable, it is understandable and reasonable given the scale of the task at hand." 

Adrian Flook cannot understand why he was never contacted. By the time Operation Glade began in March 2003 he was no ordinary citizen — he'd been elected to Parliament.

WHEN ADRIAN FLOOK met a senior Metropolitan Police detective in May last year, much of the meeting was spent talking about me — the journalist who'd told the former MP he'd been a target of the Daily Mirror. As Det Supt Clive Stevens later put it: "I would be grateful for any information you could share about the journalist in question so I can reassure myself that information about this investigation has not been obtained or disclosed in breach of any police regulations or by criminal act." I emailed Stevens and assured him that our contact "Trinity" is not, and has never been, a Met police officer or a civilian employee. We also told him that he had given his information without payment of any kind. Photo: Rebecca Television

More than that, he was also a member of the Culture, Media & Sport select committee which held hearings into privacy and the press in 2003 a few days after Whittamore's arrest.

And, to cap it all, one of those who appeared before him was Piers Morgan, editor of the very newspaper that had targeted him ...

Editorial bedfellows

PIERS MORGAN was summoned to appear before the Culture, Media & Sport select committee in March 2003.

Also appearing on the same day were his friends Rebekah Brooks (then using her maiden name Wade) and Andy Coulson.

Brooks had been appointed Sun editor the previous January and Coulson — already her lover — had slipped into her role at the News of the World.

Even though they edited papers with a greater circulation, Piers Morgan was the senior member of the troika.

Morgan first met Coulson while he was running the celebrity column BiZARRE the Sun in the late 1980s.

When Morgan left the Sun to become News of the World editor in 1994, Coulson took over Bizarre.

THREE EDITORS of the News of the World at a party in 2004 — Piers Morgan, Rebekah Wade and the then post-holder Andy Coulson. All were having affairs. During their phone hacking trial at the Old Bailey, it was revealed that Brooks and Coulson hadn't just been putting their papers to bed — they'd been bedding each other since 1998. At the time she was married to EastEnders actor Ross Kemp and Coulson was also married. Piers Morgan was "having a few problems" in his marriage and would later divorce ... Photo: Richard Young / REX

Rebekah Brooks was a journalist on the News of the World when Morgan took over the paper in 1994. He quickly gave her her first promotion — to features editor.

His endorsement meant she would have come to the attention of Rupert Murdoch ...

Operation Motorman

THREE DAYS before the Culture committee was due to meet, private eye Steve Whittamore was arrested. 

A lucrative enterprise came to an abrupt halt — affecting the papers edited by Morgan, Brooks and Coulson. Right up until his arrest on the Saturday morning by officers from Operation Motorman, Whittamore had been working for all three.

By Monday morning at the latest, the Mirror news desk would have learnt one of their major sources of illegal material was out of business.

It would later emerge that the Information Commissioner's Office analysis of Whittamore's "Red Book" established that 47 Daily Mirror journalists had made requests from the private eye.

684 of these requests were unlawful.

One of the 47 journalists was Tom Newton Dunn.

According to our source "Trinity", he was responsible for more than 50 requests.

CURRENT EXECUTIVE editor of the Sunday Mirror, Gary Jones is another journalist who appears in the "Red Book". His name is on more than 150 requests recorded by private eye Steve Whittamore. Jones was one of Piers Morgan's key lieutenants in the paper's "dark arts" operations — and plays a major part in this investigation ... 

These included obtaining ex-directory numbers — an offence under the Data Protection Act.

His name is also down on orders for tracing the owners of cars.

A more detailed analysis of the "Red Book", carried out by ITV News in 2012, concluded that the number of illegal orders was actually 984.

It was big business.

ITV News estimated the Daily Mirror spent over £92,000 on Whittamore's services over a period of several years.

The News of the World was another customer.

It already employed another private eye — Glenn Mulcaire, later gaoled in the phone-hacking scandal — on an exclusive contract worth £100,000 a year.

But the News of the World also used Whittamore from time to time.

His "Blue Book"— concerned with requests from the Sunday tabloid — listed 23 journalists who spent more than £23,000 on obtaining unlawful information.

One of those named was Rebekah Brooks.

For most of the years these requests were being made, Brooks was News of the World editor and Coulson her deputy.

Whittamore — he would later liken himself to "Oliver" working for the Fleet Street "Fagin" — was also working for other papers.

They included the Daily Mail, the Evening Standard, the Sun and even The Times.

The scale of Whittamore's operations begs the question:

how could Morgan, Brooks and Coulson not have known about the private detective's arrest as they made their way to the Palace of Westminster for the Culture committee hearing on Tuesday, March 11?

Cocky Mr Morgan

PIERS MORGAN was the first of the tabloid trio to appear before the committee.

If he was aware a criminal provider of information to his paper had just been arrested, he didn't show it. He was confident, cocky and combative.

Morgan insisted press standards had improved:

"I have worked in Fleet Street for 15 years, I have never known standards to be higher than they are today."

"When I came into Fleet Street the atmosphere was pretty lawless, I would say, pretty lawless."

"As a young journalist on the Sun, for example, I was not really instructed how to behave, what to do." "I could really act with impunity." 

Morgan also defended the Press Complaints Commission.

Morgan was unimpressed with the testimony of ordinary people who told the committee they were unhappy about the way they'd been treated by the media.

THERE ARE two faces to Piers Morgan's comments about phone hacking and the other "dark arts" of illegal news-gathering. Throughout the early stages of the scandal, he was happy to give the impression most newspapers were involved. But as soon as senior figures in the Murdoch empire began to be arrested, he changed his tune. Now he claims he knew nothing about unlawful practices at the Daily Mirror ...  Photo: PA

He told Chris Bryant that if people wrote to him:

"... I deal with it seriously and properly."

"We go and get to the bottom of what the allegation is and if I discover that people have been trampling wilfully on people's privacy, believe me, there are massive inquests in our newspaper."

When it came to Adrian Flook's turn to ask questions, he followed up this response:

"Can you give us an example of the last massive inquest?"

Morgan changed the subject and didn't answer the question.

Dropping the tabloid baton

LATER THAT morning, Brooks and Coulson appeared before the committee.

The two tabloid bosses were well-briefed and well-supported. "They had many advisers with them and were treating the session with a lot of care," remembers Adrian Flook.

But, out of the blue, the two editors faced a dangerous line of questioning from Labour's Chris Bryant:

"There have been a series of stories over the past couple of years suggesting that the Sun, the Mirror, the Express, the News of the World, use private detectives, pay people to provide them with information which they should not legally have, pay the police to make sure they know things before they are rightfully public.”

“In the case of Sarah Payne, the Sun, the Mirror and the Express all paid £5,000 to somebody to steal sensitive documents and sell them to their newspaper."

He then asked: "Do either of your newspapers ever use private detectives, ever bug or pay the police?"

When Rebekah Brooks didn't answer the question clearly, he tried again: "And on the element of whether you ever pay the police for information?"

She replied: "We have paid the police for information in the past".

REBEKAH BROOKS made the damaging admission that she'd paid police for information in the past when she appeared before the Culture, Media & Sport select committee in 2003. She was cleared of all charges at the hacking trial at the Old Bailey last year but her lover Andy Coulson was convicted and gaoled. Photo: PA

Bryant followed up: "And will you do it in the future?" 

Rebekah Brooks started her answer but was interrupted by Coulson. She only got as far as: "It depends — " when Coulson interrupted: "We operate within the [Press Complaints Commission] code and within the law — and if there is a clear public interest, then we will."

Bryant sprang the trap: "It's illegal for police officers to receive payments." Coulson repeated: "No. I just said, within the law." The exchange was brought to an end by committee chairman Gerald Kaufman. But the damage had been done.

MP CHRIS BRYANT'S questioning led to Rebekah Brooks' damaging admission that she'd paid police officers for information — a criminal offence. It was later revealed that Bryant's phone had been hacked by the News of the World: he received £40,000 in damages. Photo: PA

Brooks had admitted what many had long suspected: some newspapers paid police officers for valuable information. 

Piers Morgan, a former Murdoch loyalist with stints on the Sun and a short period as News of the World editor, was in no doubt about the seriousness of the mistake. In his 2006 memoirs The Insider he wrote:

"... Rebekah excelled herself by virtually admitting she's been illegally paying policemen for information."

"I called to thank her for dropping the tabloid baton at the last minute."

"She apologised: "That's why I should never be seen or heard in public," she told him.

There has been speculation among investigative journalists that Brooks made her admission because she knew about Whittamore's arrest — and feared the committee had also got wind of it and knew he'd been paying police officers for information.

Was she trying to get an admission in before a committee member could make an accusation?

If so, she didn't realise she had confessed to a criminal offence.

And why did Piers Morgan accuse her of "dropping the tabloid baton"?

Was it because he knew the "dark arts" of illegal news-gathering were rife and that his own Daily Mirror was also paying police for information?

Was it because he'd been one of the trail-blazers back in 1994 when he paid an enormous sum of money for an explosive police report about Princess Diana?

Silent calls 

IN 1994 the News of the World gained access to a police investigation into anonymous phone calls made by Princess Diana.

She'd been ringing a close friend of Prince Charles called Oliver Hoare.

The editor at the time was Piers Morgan. He tells the story of what happened in his memoirs, The Insider

In August 1994 news editor Alex Marunchak and chief crime reporter Gary Jones walked into Morgan's office at the News of the World — Gary Jones said: "Got rather a big one here, boss. Diana's a phone pest."

IN 1994 the News of the World paid a huge sum of money for a confidential police report into anonymous phone calls being made by the Princess. The editor was Piers Morgan ... Photo: PA

"The cops are investigating hundreds of calls she has made to a married art dealer called Oliver Hoare."

When Morgan asked what the evidence was, Jones replied: "Here's a read-out from the police report."  A source who had a copy of the report had read it over the phone and a reporter had taken a shorthand record of it. 

The police report revealed that Hoare had received hundreds of silent, anonymous phone calls. He'd called the police and BT traced the calls to Kensington Palace, the home of Princess Diana.

When police told Hoare, he said that he and his wife were friends of Charles and Diana. He had been, in the words of the police report, "consoling her and becoming quite close to her" after her separation from Charles.

When the paper put it to Hoare, he declined to comment. He did not deny there had been an investigation.

The News of the World ran the story over the front page and four inside pages.

The article had the by-lines of Gary Jones and Clive Goodman. 

(Clive Goodman was the paper's royal correspondent. More than a decade later, in 2007, he and the paper's private investigator Glenn Mulcaire would be gaoled for illegally hacking into the mobile phones of Princes William and Harry.) 

The level of detail in the News of the World article was extraordinary. It reported that Oliver Hoare went to the police in October 1993. Detectives contacted British Telecom's specialist Nuisance Calls Bureau who provided Hoare with a special code to allow BT to trace calls. 

The first time this code was used was 13 January 1994. This was the News of the World account of some of the six silent calls which came from phone lines used by the Princess on that first day: 

8.45am  The phone rings and there is silence at the other end. Oliver [Hoare] activates the tracing equipment for the first time. It finds the source is a private number used by Prince Charles. 

8.49am  Second call is made. Oliver repeatedly asks: "Hello, hello, who's there?" "Who's there?" There's no response. The call is traced to another number — Princess Diana's private line.

The reporters are told that the problem is passed on to Commander Robert Marsh, head of the Met's Royalty Protection Squad. Marsh then briefs a senior Home Office politician who alerts the Royal Household. The calls come to an end ... 

Enter Rupert ...

BUT DIANA immediately denied the story — and the next day, Monday, the Daily Mail published a long interview with her.

"I feel I am being destroyed," she said. "There is absolutely no truth in it." 

An anxious Piers Morgan was up early that day and, having read the Mail interview, rang news editor Alex Marunchak at seven in the morning. Marunchak tried to calm his worried editor: "We've had the report read to us: she's lying."

But Morgan remained concerned. He wrote in his diary: "we can't reveal this fact without potentially exposing our source, so where does that leave us?”

“And what if the report is a forgery? I felt sick to the pit of my stomach. I couldn't eat or even drink a cup of tea. It was hellish."

The News of the World was already getting calls from other newspapers asking if Morgan was going to resign.

But there was to be an extraordinary intervention. Morgan was in the shower later that morning when his wife told him Rupert Murdoch was on the phone. Morgan thought he was going to be fired.

RUPERT MURDOCH rang his worried editor from the United States and told him the Princess Diana story was true. Just how he knew has never been revealed ... but likely candidates include Number 10, the Home Office or the Metropolitan Police. Photo: PA

"Hi Piers," said Murdoch, "I can't really talk for long but I just wanted you to know that your story is one hundred per cent bang on.”

“Can't tell you how I know, but I just know. So get on TV and tell the world she's a liar. Then say we're running another great load of great stuff about it next week. OK?"

A relieved Morgan told him they didn't have anything else on the story. Murdoch said: "Oh, you will have by Sunday — don't worry. Gotta go. Good luck."

Morgan went on the offensive and it soon became clear that the story was true. But the next day, the focus switched to the source of the News of the World story.

"Everyone seemed to be blaming the police," Morgan wrote in The Insider, "so I issued a statement saying it was categorically not a serving police officer, which is perfectly true."

The following Sunday's paper led with the story that Diana's former lover James Hewitt had also received "cranky" calls from her.

Reporter Gary Jones went on to win the Press Gazette Reporter of the Year Award in 1995 for his work at the News of the World, including the exclusive about Diana's anonymous calls.

When Piers Morgan was appointed editor of the Daily Mirror in 1995, Gary Jones soon followed.

At the paper, he became a major customer of private eye Steve Whittamore.

Today, he's the Executive Editor of the Sunday Mirror.

Piers the Silent 

NORMALLY PIERS MORGAN is more than happy to talk.

But he's not so keen to engage in debate about the material in this article. 

He has more than 4 million followers on the social media site Twitter.

We asked him to get in touch with us so we could give him the opportunity to reply to the allegations made in this article.

He didn't reply.

PIERS MORGAN'S insistence he knew nothing about illegal activities during his nine years at the Mirror is slowly unravelling. He's twice been grilled under caution by police from Operation Golding, the investigation into phone hacking at the Mirror group. Photo: PA.

I asked the Mirror group if it

— knew about Tom Newton Dunn's involvement with Steve Whittamore

— knew about the large number of orders Whittamore received from current Executive Editor Gary Jones

— and if the company would suspend Jones pending an internal investigation.

A spokesman told us: "We have no comment to make."

We also tried to get in touch with Tom Newton Dunn. As political editor of the Sun, he's one of Britain's most powerful journalists. We sent a message via Twitter but he never replied.

We also contacted the SunWe asked if the paper if it was confident Newton Dunn had not broken the law in his news-gathering when he joined the Sun in 2003.

I asked if there would be an internal investigation — and if Newton Dunn would be suspended pending the result of any such investigation.

There was no reply by the time this article was posted.

The Sun last year suspended reporter Mazher Mahmood after a judge accused him of lying during the Tulisa Contostavlos trial.

I also wrote to private eye Steve Whittamore.

He didn't reply...


CORRECTIONS Please let us know if there are any mistakes in this article — they'll be corrected as soon as possible.

RIGHT OF REPLY If you have been mentioned in this article and disagree with it, please let us have your comments. Provided your response is not defamatory we'll add it to the article.

#Piers Morgan, #Rebekah Brooks, #Andy Coulson, #Rupert Murdoch, #Tom Newton Dunn, #Adrian Flook, #Daily Mirror, #The Sun, #News of the World

0
0
0